Komunikacijske tehnologije i njihova primjena u tečajevima e-učenja

Komunikacijske tehnologije

Komunikacijske tehnologije dijelimo na asinkrone i sinkrone. Asinkrone aktivnosti omogućuju ljudima da se povežu prema vlastitoj potrebi i rasporedu, na način da sudionici razmjenjuju ideje ili informacije neovisno o sudjelovanju ostalih sudionika. Pod  tehnologijama za asinkronu komunikaciju smatraju se blogovi, wikiji, forumi, također i e-mailovi; jer samo je jedan sudionik potreban za slanje ili primanje e-pošte. Sinkrone aktivnosti omogućuju komunikaciju u stvarnom vremenu, odnosno temelje se na principu „isto vrijeme, različito mjesto“, za razliku od asinkronih koje se temelje na principu „različito mjesto, različito vrijeme“. Dakle, sinkrona komunikacija omogućuje sudioniku da se poveže i razmjenjuje informacije u isto vrijeme; s jednim ili više sudionika. Primjeri sinkronih alata su chat, web konferencije, webcasting, te video i audio konferencije. Općenito govoreći asinkrona komunikacija je prikladnija za zadatke koji zahtijevaju promišljanje i više vremena za ostvarenje. Posebno je vrijedna za sudionike koji su previše sramežljivi ili kojima nedostaje komunikacijskih vještina u stvarnim konverzacijama. Međutim, sinkrona komunikacija omogućuje veću društvenu prisutnost. U nastavku su navedene primjene osnovnih asinkronih i sinkronih tehnologija u tečajevima e-učenja.

Capture

E-mail

E-mail je najjednostavniji alat za izravnu, jedan na jedan komunikaciju između instruktora i sudionika tečaja e-učenja, ili između dva sudionika. Koristi se za pitanja i odgovore osobnog, a ne općeg interesa. Također se može koristiti za slanje poruka u skupini, u slučaju kada je potrebno obavijestiti polaznike o iznenadnim promjenama ili o događajima. Isto tako koristi se za razgovore i razmjenu dokumenata u malim grupama.

Forum

Forum je primarni asinkroni alat za online rasprave; omogućuje svim sudionicima da vode razgovor u obliku objavljene poruke. Koristi se za određenu temu razgovora ili studije slučaja, a polaznici i instruktori mogu ostaviti poruke, čitati i odgovarati, i to u različito vrijeme pišući komentare koji ostaju na forumu za ostale sudionike koji ih mogu pročitati i odgovoriti na njih bilo kad. Svaki forum može sadržavati jednu ili više rasprava, te u usporedbi s e-mailom, forumi mogu biti prikladniji za velike grupe gdje sudionici mogu slobodno voditi zajedničke rasprave, umjesto da primaju brojne e-mailove.

Blog

Blog kao komunikacijski alat omogućava ljudima razmjenu, pristup i lako ažuriranje podataka, bez prethodnog znanja o računalnom programiranju. Blogovi su stvoreni da predstave sadržaj kao jednostavnu listu unosa, nešto slično dnevniku. Sudionici također mogu koristiti blogove kao mjesto za promišljanje, prikupljanje ideje i mjesto gdje imaju kraće međusobne razgovore. Ključni element bloga je da omogućuje mišljenje drugih sudionika u vidu komentara na blogerovo mišljenje o nekoj temi.

Wiki

Wiki je web stranica koja se može urediti online. Za razliku od uobičajenih web stranica, koje su stvorene offline, a zatim ustupljene na web poslužitelj, wiki se uređuje online. Korisnici ne trebaju posebna tehnička znanja za izmjenu postojećih wiki stranica ili dodavanje nove stranice. Wiki se može koristiti od strane polaznika tečaja za skupni rad na istom dokumentu ili za dijeljenje ideja i resursa za temu.

Chat

Chat je jedan od najpopularnijih  komunikacijskih alata na webu. Omogućava da dvoje ili više ljudi razmjenjuju ​​tekstualne poruke u stvarnom vremenu. Chat je koristan za tečaj e-učenja ako se koristi kao kanal za pitanja i povratne informacije tijekom on-line prezentacije ili sastanka. Ovaj pristup također se koristiti, primjerice, za konkretno rješavanje problema, pripreme sučeljavanja sa grupama za i protiv, te brainstorming.

Audio i video konferencija

Audio i video konferencija je audio i video sastanak između dva ili više korisnika na različitim mjestima, u stvarnom vremenu. Prvenstveno se koriste za sastanke. Audio konferencija može imati veliku primjenu u mobilnom učenju, te su pogodne teme kojima su govor i slušanje ključni (npr.tečajevi za učenje stranih jezika), dok su video konferencije posebno prikladne za obuku tema gdje je vizualna jasnoća od presudne važnosti.

Web konferencija

Web konferencija spaja polaznike tečaja e-učenja i njegove instruktore na svojim računalima gdje god da se nalaze, putem interneta. Sudionici komuniciraju u realnom vremenu putem audia, tekstualnog chata i videa, a sastanci mogu biti evidentirani za kasnije gledanje. Web konferencija omogućuje online predavanja, tutoriale, i  grupni rad za sudionike na različitim mjestima, također omogućuje uključivanje gostujućih predavača i vanjskih stručnjaka na predavanja.

Webcasting

Izraz “webcasting” odnosi se na audio i video zapise poslane iz jednog izvora na više pasivnih prijemnika. Tipična primjena je video lekcija, gdje instruktor govori za sve sudionike istovremeno, bez interakcije. Webcasting se u tečajevima koristiti od strane instruktora za pružanje sadržaja, motivacije ili orijentacije.

Zaključak

Komunikacijski alati, i asinkroni i sinkroni, pružaju mogućnosti sudionicima tečaja e-učenja za razvoj online zajednice koja im omogućuje da međusobno surađuju i nađu svoje odgovore na pitanja bez oslanjanja isključivo na izravnu komunikaciju s instruktorom, Nadalje, ovi alati pružaju polaznicima mogućnost da se aktivnije uključe u proces učenja, čime se osigurava veća prilika za uspjeh polaznika tečaja e-učenja.

Reference:

1. Communication technologies used in E-learning, 2010, dostupno na: http://e-learning-society.blogspot.com/2010/12/communication-technologies-used-in-e.html

2. J.Ashley, 2003, Synchronous and Asynchronous Communication, dostupno na: http://www.asaecenter.org/Resources/articledetail.cfm?itemnumber=13572

3. M. Weller, C.Pegler, R.Mason, 2004.,  Use of innovative technologies on an e-learning course, dostupno na: http://www.qou.edu/arabic/researchProgram/eLearningResearchs/useOfInnovative.pdf

4.Synchronous vs. Asynchronous Classes, 2012, dostupno na: http://www.elearners.com/online-education-resources/online-learning/synchronous-vs-asynchronous-classes/

 

Karla Ivanišević

Latest posts by Karla Ivanišević (see all)