Mobilno učenje: teorija i praksa

U prethodnom smo članku ukratko definirali pojam mobilnog učenja i dotaknuli se prednosti i nedostataka ovog koncepta, u kontekstu razvoja mobilnog učenja u poslovnom okruženju. Ovaj članak reći će vam nešto više o tome koje su konkretno razlike e-učenja,  i mobilnog učenja, o čemu je također bilo riječi te kako izgledaju uspješni primjeri iz prakse. Također, preispitat će se uloga tableta kao novog sredstva mobilne komunikacije te njegova uloga u razvoju m-učenja.

Razlike između e-učenja i mobilnog učenja – iz literature

Iako e-učenje ima mnoge prednosti naspram tradicionalnih metoda učenja, neki nedostaci ovog koncepta su unutar znanstvenih krugova rezultirali potragom za nečim novim, što bi otklonilo nedostatke e-učenja i ispunilo sve zahtjeve postavljene pred sudionike ovih novih načina prenošenja i usvajanja znanja. Upravo razvoj tehnologije i potreba za novim smjerom u području edukacije na velika je vrata uvela pojam m-learninga. Mobilno učenje rezultat je zajedničkog rasta i razvoja mobilne informatike i samog e-učenja, a omogućava pristup sadržajima koji su potrebni za učenje, neovisno o lokaciji, vremenu i komunikaciji s drugima, a to se smatra njegovom glavnom prednošću (Korucu & Alkan, 2011). Pitanja su sljedeća – zašto razvijati m-učenje ukoliko imamo razvijenu platformu e-učenja za svoje polaznike ili, s druge strane, zašto kretati direktno u m-učenje i izostaviti e-učenje kao takvo.

Za početak, pregledajmo osnovne pojmovne razlike između e-učenja i m-učenja:

Tabela 1: Usporedba terminologije e-učenja i m-učenja. Prilagođeno prema: Korucu & Alkan, 2011

e-učenje m-učenje
Računalo Mobilno
Brzina prijenosa podataka GPRS, G3, Bluetooth
Multimedija Objekti
Interaktivnost Spontanost
Poveznice na vanjske sadržaje Povezanost općenito
Suradničko Umreženo
Bogato sadržajem Jednostavno
Učenje na daljinu Učenje u prilici
Formalno Informalno
Simulirane situacije Realistične simulacije
Hiperučenje Konstruktivizam, kolaboracija

I drugi autori u svojim radovima obrađuju razliku između e-učenja i m-učenja pa tako (Simkova, et al., 2012) u razmatranje uvode i pojam klasičnog učenja. U tablici su prikazane aktivnosti i karakteristike procesa učenja kroz sva tri pristupa:

Tabela 2: Usporedba pristupa učenju. Prema Simkova, et al., 2012

m-učenje e-učenje Klasično učenje
Uporaba multimedije i interaktivnih alata Da, s nekim ograničenjima Da Ograničeno
Prilika za učenje bilo gdje Da Ne Da
Automatski samoevaluacijski testovi Da Da Ne
Potrebna internetska veza Većinom Većinom Ne
Evaluacija učenja Da Da Ne
Kontakt s predavačem i drugim polaznicima Ograničen Ograničen Da
Brze informacije i vijesti Da Ograničeno Ne

Vidljivo je da e-učenje predstavlja napredak u odnosu na klasično učenje, a m-učenje stepenicu iznad kojom se nastoje otkloniti nedostaci e-učenja, poglavito pitanje učenja u bilo koje vrijeme i na bilo kojem mjestu.

Mobilno učenje bilježi veliki rast u cijelom svijetu, a tome je niz razloga kao što su (Tillett & Woodill, 2011):

  • kulturalne pretpostavke (ljudi teže mobilnoj komunikaciji koju napretkom tehnologije konačno mogu jednostavno i relativno jeftino ostvariti)
  • općeniti rast broja mobilnih uređaja u upotrebi (krajem 2012. u svijetu je postojalo 6,8 milijardi mobilnih pretplata što je u prijevodu 96% ukupne svjetske populacije (The International Telecommunication Union, 2013)
  • novi stil života – ljudi u pokretu
  • potreba za povezanošću
  • mobilni radnici i ne tradicionalno radno okruženje (radnici su sve više u svom poslu dislocirani, a sve manje na jednom mjestu prilikom obavljanja radnih zadataka)
  • dolazak nove generacije radnika koji su odrasli uz internet i nove tehnologije
  • dostupnost mobilne tehnologije (financijska pristupačnost, tehnološko predznanje i sl.)

Niz slučajeva u različitim aspektima obrazovanja i edukacije djelatnika potvrdio je kako m-učenje predstavlja kvalitetnu alternativu tradicionalnim oblicima edukacije. Štoviše, u nekim je dijelovima svijeta i prvi izbor prilikom razvoja kompetencija studenata i djelatnika upravo zbog pristupačnosti i relativno jednostavnog prijenosa znanja neovisno o vremenu, mjestu i što je vrlo važno – predavaču. Ukoliko vas zanima nešto više o primjeni mobilnog učenja u obrazovanju i popularnosti koncepta općenito, pročitajte ova dva članka.

Studije slučaja – m-učenje u poslovnom okruženju

Velike kompanije diljem svijeta odavno su se proširile na mobilno tržište u svim aspektima poslovanja, od marketinga do edukacije djelatnika. S tim u skladu, može se pronaći niz studija slučajeva koje prikazuju kako su tvrtke iskoristile prilike koje nudi mobilno učenje:

1.      Merrill Lynch – tehnologija: Blackberry mobiteli

Edukacija 2100 investicijskih bankara i stakeholdera na temu usklađenosti i poštivanja propisa, u periodu od dva mjeseca.

Mišljenje sudionika procesa učenja:

  • 99% polaznika izjavilo je kako smatra da je format i način rada u skladu s ciljevima učenja.
  • 100% polaznika rado bi završilo dodatne programe po ovom formatu
  • 75% pohvalilo je upravljanje vlastitim vremenom, prikladnost i trening bez ometanja kao pozitivne strane ovakvog načina učenja

Slika 1:  Završetak programa obuke u Meryll Lynchu prema mjestu:

Merrill Lynch Final

2.      Cognizant – tehnologija: Apple iPod

Edukacija s ciljem podizanja jezičnih vještina. Čitava se edukacija sastojala od nekoliko dijelova:

i.            Podjela materijala za učenje/čitanje

ii.            5 dana edukacije u klasičnoj učionici kako bi se polaznike upoznalo s platformom

iii.            Preuzimanje iPod programa, prolazak kroz zadatke i završetak programa

iv.            Sudjelovanje u radu virtualne učionice za podizanje motivacije

v.            Polaganje online testova za samoprocjenu znanja

Mišljenje sudionika procesa učenja:

  • Primjetan porast zadovoljstva među polaznicima
  • Stopa završetka programa edukacije porasla sa 50% na 80%
  • Vrijeme provedeno učeći poraslo sa 11 sati mjesečno na 27 sati mjesečno
  • Broj polaznika koji polože posljednju provjeru znanja porastao sa 70% na 83%
  • ROI – procijenjena ušteda na 26 000$ mjesečno

 3.      Turkcell Academy – tehnologija: Mobile Learning Game

Igra za nove zaposlenike – „lov na blago“, a igra se zadnjeg dana njihovog orijentacijskog perioda. Igra pomaže da se zaposlenici bolje upoznaju da fizičkim izgledom tvrtke i postanu opušteniji, kao i da se upoznaju sa poslovnim procesima kojima će se baviti tijekom svoje karijere u tvrtki. Rezultat je da je broj pitanja o poslovnim procesima nakon zapošljavanja drastično smanjen, a zainteresiranost i motivacija zaposlenika značajno narasla.

Više studija slučaja možete pronaći u prezentaciji Mobile learning case studies.

Moderni mobilni uređaji – tableti

Nebrojeno puta spominjani tehnološki napredak na scenu je izbacio i po mnogima uređaj koji predstavlja integraciju svih najvažnijih funkcionalnosti računala i mobitela te budućnost učenja i rada – tablet. Lagan za prenošenje, dostupan uvijek i svugdje te povezan na internet – sjajna je prilika za nove načine poslovanja (npr. revolucionarne promjene u maloprodaji), a među ostalim i za m-učenje. Sve popularniji koncept je i BYOD – Bring Your Own Device – pristup koji omogućava zaposlenicima da donesu svoje uređaje, na posao i da pomoću tih uređaja pristupe povlaštenim podacima i aplikacijama poduzeća. Na ovaj način podiže se produktivnost zaposlenika te mu se pruža mogućnost da što praktičnije pristupi zadacima.

International Data Corporation (IDC) predviđa da će svjetska isporuka tableta premašiti isporuku prijenosnih računala u 2013., a  ukupnu isporuku svih vrsta osobnih računala u 2015. godini.  U istom se izvješću navodi izjava kako je ono što je počelo kao rezultat teške ekonomske situacije (prelazak na jeftinije -tablete) rezultiralo promjenom u svjetskoj mobilnoj paradigmi, kada je mobilno postalo primarno (IDC, 2013). Ako uspoređujemo računala, tablete i pametne telefone, može se reći kako nam računala/laptopi omogućavaju informiranost i produktivnost, pametni telefoni nam omogućavaju povezanost, a tableti nas – zabavljaju. (Garg, 2013.)

Dio autora uključio se u raspravu o tome je li učenje na tabletu zaista tip mobilnog učenja. Ideja je da ako prihvatimo “tablet learning” kao samo dio m-učenja postavljamo ljestvicu prenisko (Garg,2012.) – tableti imaju sve mogućnosti potrebne za učenje u pokretu, ali i niz drugih funkcionalnosti koje mogu pružiti veliki doprinos procesu učenja.

Pitanje koje si postavljamo jest kako uključiti ovaj vrtoglavi rast tableta u naše planove oko implementacije mobilnog učenja u poslovno okruženje. U ranije citiranom članku (Garg, 2013.) navodi se kako prilikom dizajna tečaja na umu treba imati nekoliko stvari, među ostalim relevantnost, usklađenost procesa učenja s tijekom rada, konzistentnost, personalizacija, offline uporaba, responzivan dizajn te proširena stvarnost. Detaljnije pročitajte u članku Designing elearning for ipads.

Zaključak

M-učenje omogućava učenje na bilo kojem mjestu u bilo koje vrijeme i ta prednost je neosporna. U vrijeme ubrzanog načina života, velikih promjena u načinu poslovanja i rada te pristupačnosti mobilnih naprava za svakodnevnu upotrebu, jasno je kako m-učenje predstavlja realnost, ali i budućnost. Koncept nije bez nedostataka, a na kreatorima tečaja je da procijene najbolji način kojim m-učenje mogu što bolje uvesti u poslovno okruženje i edukaciju zaposlenika. Sve navedeno možemo promatrati u kontekstu eksponencijalnog rasta tableta na svjetskom tržištu i svih prednosti koje donosi korisnicima te zaključiti: vrijeme implementacije mobilnog učenja u poslovno okruženje je sada.

Ostale reference:

Korucu, A. T. & Alkan, A., 2011. Differences between m-learning (mobile learning) and e-learning, basic terminology and usage of m-learning in education. Procedia Social and Behavioral Sciences, Issue 15, pp. 1925-1930.

Simkova, M., Tomaskovaa, H. & Nemcovaa, Z., 2012. Mobile education in tools. Procedia – Social and Behavioral Sciences , Issue 47, pp. 10-13.