Visoke stope odustajanja od tečajeva e-učenja

Veliki problem i razlog brojnih kritika kod tečajeva e-učenja je upravo visoka stopa odustajanje. U ovom članku ćemo prikazati neke primjere iz svijeta, moguće razloge odustajanja polaznika tih tečajeva e-učenja te poslovnu stranu u cijeloj priči.

Danas većina pažnje, ljudi koji se bave e-učenjem, je usmjerena uglavnom prema pojmovima MOOC (Massive open online courses) i Gamification (upotreba elemenata igara u svrhu e-učenja). Ono što nama zanimljivo od ta dva pojma je velika stopa odustajanja na MOOC, ali i na ostalim tečajevima pogotovo poslovnim. Znanstvenici ne osporavaju činjenicu da se radi o zaista impresivnim brojkama kad govorimo o broju registriranih polaznika MOOC-a, no s druge strane postavljaju pitanje što je s brojem odustajanja, koji je također impresivan. Coursera konkretno ima preko 3 milijuna registriranih polaznika, no „samo“ ih je 280 000 dobilo certifikat o završetku tečaja, što je tek oko 10 % od svih registriranih polaznika. Situacija je ista i na ostalim MOOC ( koje smo bili spominjali u prošlom članku ) i na ostalim tečajevima e-učenja.

Brojke upućuju na mogući problem, no da bi shvatili da li se zaista i radi o problemu potrebno je dublje ući u problematiku. Pa si postavljamo pitanja tko uopće polaže tečajeve e-učenja bilo poslovne bilo neke druge ? Tko bi ih trebao polagati ? Tko bi ih trebao predavati? Može li se baš svaki sadržaj prikazati u elektroničkom obliku ? Ova, a i mnoga druga pitanja pomažu nam dati odgovore na naš problem velikog broja odustajanja. Osim toga mnoga ova pitanja su i odgovorena što potvrđuju razna istraživanja, no nismo odgovorili na sva, ostalo je još prostora za napredak. Jedno od tih istraživanja koja su dala odgovore na ta pitanja je ono od Carolyn Hart koja je pretraživanjem literature (20 studija iz 1999.g) identificirala faktore koji pozitivno utječu na ustrajnost u e-učenju.

Prvo što je zamijećeno u istraživanju je različita definicija ustrajnosti kod autora, pa ju je ona definirala kao sposobnost završetka tečaja e-učenja bez obzira na prepreke i probleme koji se jave putem. Nakon što je iznijela definiciju predstavila je faktore koje je uočila u istraživanju.

 

Capture3

Faktori koji pozitivno utječu na ustrajnost u e-učenju

 

  • Zadovoljstvo tečajevima e- učenja

Tako polaznici koji su završili tečaj imaju razinu zadovoljstva od 90%, dok kod onih koji su odustali od tečaja razina zadovoljstva je 20%.

  • Osjećaj pripadnosti učećoj zajednici

Ukoliko polaznici sudjeluju u raspravama s ljudima koje su tek upoznali i nemaju straha od postavljanja pitanja stopa prolaska je znatno veća. Motivacija se ističe kao ključ uspjeha.

  • Podrška grupe i obitelji

Podrška obitelji, grupe s kojom uče, tvrtke u kojoj rade je veoma bitna za osobu da dobije potvrdu svog kvalitetnog rada, truda ili jednostavno podršku.

  • Vještina upravljanja vremenom

Polaznici koji znaju pravilno rasporediti svoje vrijeme i opterećenju u skladu s obvezama ustrajniji su u odnosu na ostale.

  • Pojačana komunikacija s instruktorom (predavačem)

Volja predavača, kao i kvaliteta odgovora su također veoma bitni u cijeloj priči te mogu dovesti do većeg broja polaznika koji su završili tečaj.

Većina ili čak svi ovi faktori su i očekivani, no malo se poduzima za prilagodbu tečajeva e-učenja polaznicima upravo na temelju ovih faktora. Ovdje govorimo o slučaju kada zaposlenici polažu tečajeve i obično im izostaje i podrške od strane tvrtke, motivacija, svrha, komunikacija što dovodi do nepotrebnih problema. Jednostavno prilagodbom tečajeva našim polaznicima omogućavamo aktiviranje njihovog punog potencijala što dovodi do povećanja koristi i za polaznika (zaposlenog) i za tvrtku. Kad govorimo o MOOC, ne samo u poslovnom kontekstu, ono što možemo primijetiti je činjenica da ukoliko polaznik preda prvi zadatak, stopa prolaznosti takvih studenata se penje sa oko 10% na 45 %, a ukoliko se uključe u program Signature track koji se plaća 50$, stopa naraste i na 70 %. Ovi podaci nam govore da uvijek na brojke treba gledati iz više kutova, jer se konkretno za MOOC ispostavilo da polaznici upišu tečaj samo kako bi istražili sadržaj, pronašli nešto zanimljivo i nastavili dalje. Njih zanima ono što oni mogu iskoristiti konkretno iz tog tečaja, a ne stopa prolaznosti. No, kad plate 50$ za Signature track možemo vidjeti da ta brojka skoči na 70%.

Capture

Izvor : Duke Center for Instructional Technology

Za kraj gledajući poslovni kontekst nužno je prepoznati potrebe i zaposlenih i tvrtke te prepoznati koji su faktori motivacije kako bi dizajnirali naše tečajeve u skladu s tim ili kako bi pronašli one koji nam najbolje dogovaraju.

Literatura:

Hart, C. (2012). Factors associated with student persistence in an online program of study: A review of the literature. Journal of Interactive Online Learning, 11 (1), 19-42.

Steve Kolowich : Coursera Takes a Nuanced View of MOOC Dropout Rates. Dostupno na linku [14.04.2013]

Ry Rivard: Measuring the MOOC Dropout Rate. Dostupno na linku [14.04.2013]

Treca Stark: The MOOC Dropout – Investment, Value and Structure. Dostupno na linku [14.04.2013]

Amy Gallo: Making Sure Your Employees Succeed. Dostupno na linku [14.04.2013]

Živko Krstić

Živko Krstić je student Informatičkog menadžmenta Ekonomskog fakulteta u Splitu. Obožava poslovnu inteligenciju i psihologiju. Dvije riječi koje ga najbolje opisuju su humanist i utopist.

Latest posts by Živko Krstić (see all)